ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

محفل ۲۴ دانشجوی معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی دانشگاه امام صادق(ع). سعی می‌کنیم آن‌چه خودمان و دیگر دانشجوهای معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی به آن نیاز دارند را منتشر کنیم.
اگر شما هم اطلاعاتی برای انتشار دارید، با ما به اشتراک بگذارید.
منتظر انتقادها و پیشنهادهای شما هستیم.

کتاب حاضر، حاوی متن سخنرانی یکی از جلسات فرهنگی است که هر ماهه در دفتر پژوهش‌های فرهنگی دکتر علی شریعتی برگزار می‌شود. این متن در باب «ایدئولوژی و ایدئولوژی‌ستیزی در ایران» است. طبق بررسی‌های مطرح‌شده در کتاب، واژه «ایدئولوژی» در دهه چهل و پنجاه یعنی بعد از کودتای 28 مرداد و پس از سرکوب قیام سال 1342 در ایران رواج می‌یابد؛ که از همان آغاز، مخالفان و موافقان خاص خود را نیز داشته است. موافقان، ایدئولوژی را هم در فرآیند انقلاب و هم در روند اصلاحی جامعه در کنار مذهب و دین موثر می‌دانستند و مخالفان، دین را در کنار ایدئولوژی برخلاف روند جامعه می‌شمردند و آن را فقط یک مسئله سیاسی می‌دانستند. این در حالی است که با توسعه تفکر و اندیشه و علم در ایران، همگان بر این مسئله اذعان دارند که برای ورود به عرصه عمومی و برای تغییر اجتماعی نیاز به ایدئولوژی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

دریافت مقدمه کتاب
حجم: 176 کیلوبایت

*چاپ یازدهم این کتاب در سال در توسط نشر کویر با قیمت 15,500مان منتشر شده است.

مطالب مرتبط:

معرفی کتاب: اندیشه سیاسی اسلام (در سده‌های میانه)

معرفی کتاب: زوال اندیشه‌سیاسی در ایران

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی