ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

محفل ۲۴ دانشجوی معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی دانشگاه امام صادق(ع). سعی می‌کنیم آن‌چه خودمان و دیگر دانشجوهای معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی به آن نیاز دارند را منتشر کنیم.
اگر شما هم اطلاعاتی برای انتشار دارید، با ما به اشتراک بگذارید.
منتظر انتقادها و پیشنهادهای شما هستیم.
چهارشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۴، ۰۳:۵۰ ب.ظ

معرفی و خلاصه کتاب: مبانی علم سیاست

کتاب بنیادهاى علم سیاست نوشته دکتر عبدالرحمن عالم, در سال 1373 براى نخستین بار توسط نشر نى به زیور طبع آراسته شد. این کتاب 391 صفحه دارد و در پایان از کتابنامه فارسى و انگلیسى بهره مند است. نویسنده در مقدمه تذکر مى دهد که از منابع فارسى, انگلیسى (چاپ آمریکا و انگلستان) و سه کتاب چاپ هند و همچنین از یک نویسنده آفریقایى استفاده کرده است.
فصول کتاب به زبان مؤلف در ص18 و19 مقدمه چنین مى باشد:
بنیادهاى علم سیاست در شانزده فصل تنظیم و ارائه شده است. در فصل اوّل پس از شناخت مقدماتى زندگى سیاسى, به تعریف, عرصه و تقسیمات علم سیاست پرداخته شده و کوشش به عمل آمده است محتوا و ماهیت این علم بازشناسى شود. فصل دوم به توضیح و تبیین علم سیاست اختصاص دارد و طى آن از روش هاى متداول در مطالعات سیاسى و رهیافت هاى این علم سخن گفته شده است.

فصل سوم پیوندهاى علم سیاست با دیگر علوم اجتماعى را نشان مى دهد و در فصل چهارم برخى از مهم ترین مفاهیم جدید در علم سیاست, مانند ایدئولوژى, قدرت, اقتدار, مشروعیت, نوسازى و… توضیح داده شده است. فصل پنجم مطالعه اى است در شناخت دولت و ملت. در این فصل عناصر تشکیل دهنده دولت و عوامل پیدایش ملت و رشد روحیه ناسیونالیستى بازشناسى مى شود.

در فصل ششم نظریه هاى توضیح دهنده منشأ دولت, بیان و بررسى شده و ادامه آن در فصل هفتم پى گرفته شده است که به بررسى تحول و تکامل تاریخى و شناساندن گونه هاى اولیه دولت اختصاص دارد. فصل هشتم ماهیت و هدف هاى دولت را باز مى نماید و طى این فصل ماهیت دولت از دیدگاه نظریه ارگانیک, و این که آیا دولت هدف است یا وسیله, بررسى شده است. در فصل نهم سرشت حاکمیّت و انواع آن شناخته مى شود. طبقه بندى حکومت ها محتواى فصل دهم را تشکیل داده است. طى این فصل پس از بحث درباره طبقه بندى قدیمى و جدید حکومت ها, شکل هاى کلاسیک حکومت توضیح داده شده است.

 

در فصل یازدهم به دموکراسى و مسائل آن مى پردازیم و شناخت دیگر شکل هاى حکومت در فصل هاى دوازدهم و سیزدهم صورت مى گیرد. در فصل چهاردهم درباره احزاب سیاسى و گروه هاى فشار بحث شده و پس از شناخت حزب سیاسى, نظام هاى حزبى و ماهیت گروه هاى فشار یا ذى نفوذ بازشناسى شده است. بحث درباره افکار عمومى و تبلیغات, محتواى فصل پانزدهم است و مطالب کتاب با توضیحاتى درباره دولت رفاه در فصل شانزدهم به پایان مى رسد.

متن فوق، قسمتی از مطلب نگاه به کتاب مبانی علم سیاست به قلم سید صادق حقیقت بود که در تارنوشت «ما۲۴نفر»، بازنشر شد.

                                      

دریافت خلاصه مبانی علم سیاست
حجم: 954 کیلوبایت
 

عبدالرحمن عالم کیست؟

وی متولد ۱۳۲۹ است. لیسانس علوم سیاسی خود را در سال ۱۳۵۳، فوق لیسانس روابط بین‌الملل را در سال ۱۳۵۶ و دکتری علوم سیاسی را در سال ۱۳۶۲ از دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اخذ کرد. او هم‌اکنون عضو هیئت علمی دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است.

 

تألیفات:

  • مفهوم تجاوز در حقوق بین‌الملل
  • تجاوز عراق به ایران و موضعگیری سازمان ملل متحد
  • بنیادهای علم و سیاست .نشر نی
  • تاریخ فلسفه سیاسی غرب (از آغاز تا پایان سده های میانه)
  • تاریخ فلسفه سیاسی غرب (عصرجدید و سده نوزدهم)
  • اندیشه سیاسی چین باستان

ترجمه:

  • گرایش های سیاسی در جهان عرب، تالیف مجید خدوری
  • روشنفکران عرب و غرب،تالیف هشام شرابی
  • چپ ناسیونالیستی عرب , نوشته طارق اسماعیل
  • روابط بین‌الملل در جهان متغیر،تالیف جوزف فرانکل
  • سه جانبه خواهی:برنامه ریزی نخبگان برای مدیریت جهان،تالیف هالی اسکالر
  • نقد و بررسی آثار بزرگ سیاسی سده بیستم، تالیف فوریست و کینز
  • ایده ها و ایدئولوژی های سیاسی، تالیف مالفورد سیبلی

 

نظرات (۲)

خواستگاه یا خاستگاه !؟!؟
در جزوه اغلاط املایی نداشته باشید :( :)
علی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی