ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

محفل ۲۴ دانشجوی معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی دانشگاه امام صادق(ع). سعی می‌کنیم آن‌چه خودمان و دیگر دانشجوهای معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی به آن نیاز دارند را منتشر کنیم.
اگر شما هم اطلاعاتی برای انتشار دارید، با ما به اشتراک بگذارید.
منتظر انتقادها و پیشنهادهای شما هستیم.
دوشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۹:۳۰ ب.ظ

معرفی کتاب: ریشه‌های انقلاب ایران

تحقیقات و مطالعاتی درباره‌ی تاریخ و سیاست ایران به ویژه ردیابی ریشه‌های انقلاب اسلامی ایران در سال مطالب کتاب حاضر را تشکیل داده است. نویسنده به سوابق، مقدمات، مفاهیم و موضوعات اساسی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرده است. پیشینه‌ای از جامعه‌ی ایران و جایگاه دین در آن از کهن‌ترین زمان‌ها تا آغاز سده‌ی نوزدهم میلادی، مبحث آغازین کتاب به شمار می‌رود. نویسنده ضمن پرداختن به روابط ایران و مغرب‌زمین در سده‌های نوزده و بیست میلادی، این روابط را یکی از رشته‌های عمده‌ای می‌داند که بسیاری از جنبه‌های تاریخی ایران در سده‌های مذکور را به یک‌دیگر پیوند می‌دهد. اصلاحات در عصر قاجار و عوامل کارآمدی یا ناکارآمدی پروسه‌ی اصلاحات و شخصیت‌های فعال در این زمینه از جمله مسائل مد نظر نویسنده است.

این تحلیل در دوره‌های بعد و عصر پهلوی نیز دنبال می‌شود و نهضت‌های مهم این دوران مثل نهضت تنباکو یا مشروطه بررسی می‌گردند. جایگزینی امریکا در روابط ایران با غربیان به جای انگلیس و دخالت‌های آن‌ها در ماجرای ملی شدن نفت و حکومت مصدق و تشدید احساسات ضد امریکایی در ایران در نتیجه‌ی حمایت 25 ساله‌ی امریکا از دیکتاتوری محمدرضاشاه از دیگر مباحث کتاب به شمار می‌رود. به اعتقاد نویسنده، فروش انبوه تسلیحات، وسایل کشاورزی، تکنولوژی جدید و اجناس مصرفی امریکا به ایران به عدم ثبات اقتصادی و پیشرفت انقلاب اسلامی کمک کرد. نویسنده، قدرت‌های خارجی از نگاه ایرانیان را کسانی می‌داند که می‌خواهند از این مملکت به نفع اهداف خویش سوء استفاده کنند و بر این مساله، در تحلیل تاریخ معاصر ایران و جنبش‌های آن تاکید دارد.

دریافت مقدمه کتاب
حجم: 229 کیلوبایت

*چاپ ششم این کتاب در سال ۹ در توسط نشر علم با قیمت ,تومان منتشر شده است.

مطالب مرتبط:

معرفی کتاب: نخبگان سیاسی ایران بین دو انقلاب

معرفی، اصل و خلاصه کتاب: ایران بین دو انقلاب

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی