ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

محفل ۲۴ دانشجوی معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی دانشگاه امام صادق(ع). سعی می‌کنیم آن‌چه خودمان و دیگر دانشجوهای معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی به آن نیاز دارند را منتشر کنیم.
اگر شما هم اطلاعاتی برای انتشار دارید، با ما به اشتراک بگذارید.
منتظر انتقادها و پیشنهادهای شما هستیم.
يكشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۰۰ ق.ظ

معرفی، اصل و خلاصه کتاب: ایران بین دو انقلاب

یکی از کتاب‌های برجسته علوم سیاسی و یکی از منابع ارشد و دکتری، کتاب ایران بین دو انقلاب اثر یرواند آبراهامیان است. آبراهامیان در این کتاب به تحلیل تأثیرات متقابل سازمان‌های سیاسی و نیروهای اجتماعی ایران از سده‌ی نوزدهم میلادی تا انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ می‌پردازد. نیروهای اجتماعی را به «گروه‌های قومی» و «طبقات اجتماعی» تقسیم می‌کند و با توجه به دستاوردهای جامعه‌شناسان تأثیرات نظام‌های سیاسی بر نظام‌های اجتماعی را بررسی می‌کند.

 

                                          

آبراهامیان کارش را با تبیین ساختار اجتماعی سیاسی دوره‌ی قاجار و علل و پیامدهای انقلاب مشروطیت آغاز می‌کند، با بررسی دوره‌ی رضاشاه و سقوط او و سال‌های بحرانی شهریور ۲۰  تا مرداد ۱۳۳۲ ادامه می‌دهد و بر این دوره، به‌ویژه تأثیر و تأثرهای نیروهای سیاسی، تأکید می‌کند، سال‌های پس از کودتا را تا آستانه‌ی انقلاب اسلامی به انگیزه‌ی ریشه‌یابی علل وقوع انقلاب و نیروهای مؤثر در آن از نظر می‌گذراند و اهم حوادث و نیروهای سیاسی و اجتماعیِ مؤثر این دوره را تجزیه و تحلیل می‌کند و این‌گونه نتیجه می‌گیرد که علت وقوع انقلاب توسعه‌ی ناهمگونی بود که رژیم محمدرضاشاه، خواه ناخواه، درپیش گرفته بود. آبراهامیان با بررسی نقش مهم اسلام و نیز نقش تعیین‌کننده‌ی شخص امام‌خمینی (ره) در پیروزی انقلاب بررسی‌اش را به پایان می‌برد. بی‌گمان ایران بین دو انقلاب کتابی منحصر به‌فرد در بررسی تاریخ هفتادساله‌ی ایران است.

 

یروآند آبراهامیان کیست؟

یرواند آبراهامیان از نویسندگان و تاریخ نگاران ارمنی ایرانی به سال ۱۳۱۹ ه.ش در تهران دیده به جهان گشود . یرواند آبراهامیان در سال ۱۳۲۹ به بریتانیا مهاجرت نمود و به سال ۱۳۴۲ درجهٔ کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه آکسفورد دریافت کرد . آبراهامیان پس از مهاجرت به آمریکا موفق به گرفتن دکترای خود ، در سال ۱۳۴۸ از دانشگاه کلمبیا شد . یرواند آبراهامیان در دانشگاه‌های پرینستون و آکسفورد به تدریس «تاریخ ایران» پرداخت و هم‌اکنون در کالج باروک دانشگاه شهر نیویورک (CUNY) به تدریس تاریخ جهان و خاورمیانه مشغول است . آبراهامیان در مقوله «تاریخ ایران معاصر» ، از برجسته‌ترین تاریخ‌نگاران محسوب می‌شود . فرد هالیدی دانش‌پژوه ایرلندی ، او را در زمینه نگارش تاریخ احزاب سیاسی ایران ، برترین محقق دنیا می داند .

 

آثار و تألیفات یرواند آبراهامیان به همراه توضیح مختصر برخی از آثار

از شاخص ترین آثار یرواند آبراهامیان می‌توان به این کتابها اشاره کرد : «ایران بین دو انقلاب» چاپ انتشارات دانشگاه پرینستون در سال ۱۹۸۲ در آمریکا ؛

«اسلام رادیکال : مجاهدین ایرانی» که سیر تاریخچه و شکل‌گیری سازمان مجاهدین خلق را بررسی می‌نماید و به سال ۱۹۸۹ توسط انتشارات دانشگاه ییل منتشر شده است ؛

«خمینیسم : نوشتارهایی درباره جمهوری اسلامی» چاپ ۱۹۹۳ در انتشارات دانشگاه کالیفرنیا ؛

«اعترافات شکنجه‌شدگان» چاپ ۱۹۹۹ در دانشگاه کالیفرنیا که تحقیقی درباره شکنجه ، ابراز ندامت‌ها و اعترافات علنی در تاریخ ایران معاصر (در دوران حکومت پهلوی و جمهوری اسلامی) بر اساس خاطرات زندانیان ، گزارش سازمان‌های حقوق بشری و گزارش قربانیان است ؛

«تاریخ ایران مدرن» چاپ ۲۰۰۸ در انتشارات دانشگاه کمبریج .

یرواند آبراهامیان همچنین به همراه نوام چامسکی از جمله نویسندگان کتاب «هدف قرار دادن ایران» است .

سه کتاب از یرواند آبراهامیان به فارسی ترجمه شده‌ است : «ایران بین دو انقلاب» که دو ترجمه از آن موجود است ؛ (ترجمه احمد گل‌محمدی و محمدابراهیم فتاحی ، چاپ «نشر نی» ، دیگری ترجمه کاظم فیروزمند و محسن مدیرشانه‌چی و حسن شمس‌آوری چاپ «نشر مرکز») این کتاب در دانشگاه‌های ایران منبع درسی برای دانشجویان رشته‌های تاریخ و علوم سیاسی است . کتاب «اعترافات شکنجه شدگان» با ترجمه رضا شریفها در «نشر باران» سوئد به چاپ رسیده‌است و کتاب «تاریخ ایران مدرن» نیز توسط محمدابراهیم فتاحی به فارسی برگردانده شده‌است .

یرواند آبراهامیان در سال ۲۰۱۳ میلادی کتابی دربارهٔ کودتای ۲۸ مرداد به نام کودتا : ۲۸مرداد . سازمان سیا و ریشه‌های روابط ایران و آمریکا در عصر مدرن به رشته تحریر درآورده است .

آبراهامیان همچنین مقالات زیادی دربارهٔ تاریخ معاصر ایران نوشته‌ است . یکی از مقالات یرواند آبراهامیان با نام «پارانوید در سیاست ایران» در مجموعه‌ای با نام «جستارهایی دربارهٔ تئوری توطئه در ایران» (که مجموعه سه مقاله بلند از آبراهامیان ، احمد اشرف و محمدعلی همایون کاتوزیان است) به فارسی ترجمه و چاپ شده‌ است : همچنین «مقالاتی در جامعه‌شناسی سیاسی ایران» توسط «سهیلا ترابی فارسانی» به فارسی برگردانده شده‌ است .

 

مشخصات کتابهای انگلیسی

Iran Between Two Revolutions. Princeton University Press, 1982. ISBN 978-0-691-10134-7.
The Iranian Mojahedin. Yale University Press, 1992. ISBN 978-0-300-05267-1.
Khomeinism: Essays on the Islamic Republic. University of California Press, 1993. ISBN 978-0-520-08503-9.
Tortured Confessions: Prisons and Public Recantations in Modern Iran. University of California Press; ۱ edition, 1999. ISBN 978-0-520-21866-6.
Bruce Cumings, Ervand Abrahamian, Moshe Ma'oz. Inventing the Axis of Evil: The Truth About North Korea, Iran, and Syria. New Press, 2006. ISBN 978-1-59558-038-2.
David Barsamian, Noam Chomsky, Ervand Abrahamian, Nahid Mozaffari. Targeting Iran. City Lights Publishers, 2007. ISBN 978-0-87286-458-0.
A History of Modern Iran. Cambridge University Press, 2008. ISBN 978-0-521-52891-7.
The Coup: 1953, The CIA, and The Roots of Modern U.S. -Iranian Relations. New Press, 2013. ISBN 978-1-59558-826-5.

 

مشخصات کتابها و مقالات ترجمه شده به فارسی

ایران بین دو انقلاب . ترجمهٔ احمد گل‌محمدی ، محمدابراهیم فتاحی . چاپ اول . نشر نی ، ۱۳۷۷. ISBN 964-312-363-4 .
ایران بین دو انقلاب . ترجمهٔ کاظم فیروزمند ، محسن مدیرشانه‌چی ، حسن شمس‌آوری . نشر مرکز ، ۱۳۸۷. ISBN 978-964-305-389-5 .
اعترافات شکنجه‌شدگان . ترجمهٔ رضا شریفها . چاپ اول . نشر باران (سوئد) ، ۱۳۸۲ (۲۰۰۳) . ISBN 91-88297-80-2 .
تاریخ ایران مدرن . ترجمهٔ محمدابراهیم فتاحی . چاپ دوم . نشر نی ، ۱۳۸۹. ISBN 978-964-185-126-4 .
کودتا : ۲۸ مرداد . سازمان سیا و ریشه‌های روابط ایران و آمریکا در عصر مدرن . ترجمهٔ محمّدابراهیم فتاحی . چاپ سوم . نشر نی ، ۱۳۹۲. ISBN 978-964-185-342-8 .
یرواند آبراهامیان ، احمد اشرف، محمدعلی همایون کاتوزیان . جستارهایی دربارهٔ تئوری توطئه در ایران . ترجمهٔ محمّدابراهیم فتاحی . چاپ اول . نشر نی ، ۱۳۸۲. ISBN 964-312-672-2 .

 

دریافت اصل کتاب ایران بین دو انقلاب
حجم: 10.6 مگابایت
 

دریافت خلاصه کتاب ایران بین دو انقلاب
حجم: 303 کیلوبایت
 

برای مطالعه بیشتر:

گزارش و نقد کتاب ایران بین دو انقلاب در پایگاه اطلاع رسانی حوزه

نظرات (۱)

ممنون بابت اطلاع رسانیتون.
پاسخ:
خواهش میکنم
شما هم اگه اطلاعاتی دارید، میتونید در اختیار ما بذارید تا منتشر کنیم.
از پیشنهادها و انتقادهای شما هم استقبال میکنیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی