ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

محفل ۲۴ دانشجوی معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی دانشگاه امام صادق(ع). سعی می‌کنیم آن‌چه خودمان و دیگر دانشجوهای معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی به آن نیاز دارند را منتشر کنیم.
اگر شما هم اطلاعاتی برای انتشار دارید، با ما به اشتراک بگذارید.
منتظر انتقادها و پیشنهادهای شما هستیم.
جمعه, ۴ تیر ۱۳۹۵، ۰۹:۳۰ ب.ظ

معرفی کتاب: درآمدی بر جامعه‌شناسی تجدد

داستان مدرنیته(تجدد) در اندیشه غربی دارای فراز و فرودهای زیادی بوده است؛ تحولی که به نام تجدد در اروپا ایجاد شد باعث تحولات شگرفی در غرب و سایر نقاط جهان شده است. با ظهور دنیای مدرن گویی که انسان جدیدی متولد شده که دیگر اسیر طبیعت و نیروهای آن نیست. در ابتدا اینگونه برداشت می شد که تجدد عاملی برای رهایی انسان از سنتها و طبیعت خواهد بود، اما با تحولات جدید، خود اندیشه تجدد نیز باعث ایجاد غیرتها و محدودیتهای جدید شد. درست است که تجدد انسان را ازیکسری محدودیتها نجات داده اما خود نیز پاره ای از قیود وشرایط را مشخص می کند. آنچه که در کتاب «درآمدی بر جامعه شناسی تجدد» نوشته دکتر حسین بشیریه آمده بازگویی همین داستان تحولات دنیای جدید است.

مفهوم تجدد به تجربه ای تاریخی و یا دورانی از تاریخ اشاره دارد که یکسره از گذشته گسسته و معطوف به آینده ای پیش بینی ناپذیر است. اندیشه پیشرفت و ترقی پایان ناپذیر با محوریت انسان محصول همین دوران است. کتاب شامل چهاربخش است. عنوان بخش اول تجدد غیریتها و محدودیتهاست. از تجدد دو روایت عمده در اندیشه های مدرن عرضه شده است. یکی روایت رادیکال که در آن از آزادی و آگاهی انسان به عنوان فاعل و کارگزار معرفت و عمل اجتماعی سخن گفته می شود و دیگری روایت محافظه کارانه که به بعد انضباط گرا و محدود کننده تبعات برآمده از تجدد اشاره دارد.

مطالب مرتبط:

معرفی کتاب: سنت و مدرنیته؛ ریشه یابی علل ناکامی اصلاحات و نوسازی سیاسی در ایران عصر قاجار

معرفی کتاب: تجددطلبی و توسعه در ایران معاصر

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی