ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

محفل ۲۴ دانشجوی معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی دانشگاه امام صادق(ع). سعی می‌کنیم آن‌چه خودمان و دیگر دانشجوهای معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی به آن نیاز دارند را منتشر کنیم.
اگر شما هم اطلاعاتی برای انتشار دارید، با ما به اشتراک بگذارید.
منتظر انتقادها و پیشنهادهای شما هستیم.

کتاب«سنت و مدرنیته» به قلم دکتر صادق زیباکلام، نگاشته شده است. وی در این کتاب کوشیده است علل شکست کوشش‌های اصلاح‌طلبانه و نوسازی سیاسی دوره قاجار را بررسی و تبیین نماید. مقدمه این کتاب را می‌توانید در ادامه مطلب دریافت کنید.

معرفی کتاب

پژوهنده در این کتاب، تلاش می‌کند علل شکست اقدامات اصلاح‌طلبانه و نوسازی سیاسی دوران قاجار را توضیح دهد و علاوه بر آن، وی به حرکت‌هایی اشاره می‌کند که به منظور "فکر تغییر و اندیشه اصلاحات "در دوره قاجار صورت پذیرفت .روند شکل‌گیری، هدف و سرانجام این حرکت‌ها، همچنین علل شکست آنها از مباحثی است که در این کتاب به تفضیل درباره آنها سخن رفته است .مولف این حرکت‌های اصلاح‌گرایانه را به چهار جریان اصلی تقسیم می‌کند: 1ـ اصلاحات عباس‌میرزا، 2ـ اصلاحات امیرکبیر، 3ـ اصلاحات عصر سپهسالار، 4ـ نهضت مشروطه. کتاب از نه فصل تشکیل شده است که فصل نخست آن، در خصوص آشنایی با ایران قرن نوزدهم است و در فصل دوم علل و چگونگی بقای قاجارها در مدت یک قرن و نیم ارزیابی می‌شود. فصل سوم به بررسی رابطه میان حاکمیت قاجارها و نهاد مذهب اختصاص یافته است. فصل چهارم با عنوان «زمینه‌های پیدایش نارضایتی از قاجارها» دربرگیرنده برخی از تغییرات و تحولات مهم اجتماعی و اقتصادی عصر قاجار است. در این فصل به زمینه‌های عینی و ذهنی پیدایش نارضایتی از حاکمیت قاجار، همچنین تاثیر اجتماعی غرب در این نارضایتی اشاره شده است. فصل پنجم که «پیدایش فکر تغییر و ضرورت ایجاد اصلاحات» نام دارد، در حقیقت بررسی تاثیر آشنایی با غرب بر جریان اصلاح طلبی و روشنگری است. در فصل ششم تداوم جریان «اصلاح از درون»، به ویژه تلاش‌های میرزا حسین‌خان سپهسالار ارزیابی می‌شود. فصل هفتم درباره کوشش‌های اصلاح طلبانه‌ای است که در بیرون از حاکمیت قاجارها صورت می‌گرفت و شامل گروه‌های روشنگران، علما و روحانیون، شماری از دولتمردان تحصیل کرده قاجار و تجار می‌گردید. «انقلاب مشروطه» موضوع فصل هشتم کتاب است و آخرین فصل نیز ارزیابی مفصلی از علل ناکامی مشروطه است.

 

دریافت مقدمه کتاب
حجم: 1.71 مگابایت

مطالب مرتبط:

معرفی کتاب: مدرنیته سیاسی

معرفی کتاب: موانع توسعه سیاسی در ایران

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی