ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

محفل ۲۴ دانشجوی معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی دانشگاه امام صادق(ع). سعی می‌کنیم آن‌چه خودمان و دیگر دانشجوهای معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی به آن نیاز دارند را منتشر کنیم.
اگر شما هم اطلاعاتی برای انتشار دارید، با ما به اشتراک بگذارید.
منتظر انتقادها و پیشنهادهای شما هستیم.
دوشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۳۰ ب.ظ

معرفی کتاب: ما چگونه ما شدیم؟

کتاب ما چگونه ما شدیم، ریشه یابی علل عقب ماندگی در ایران، نوشته دکتر صادق زیباکلام، یکی از کتب مهم گرایش جامعه‌شناسی سیاسی است که به عنوان منبع آزمون دکتری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معرفی کتاب

در پژوهش حاضر که بخش اصلی آن بر مطالعات تاریخی استوار شده، نویسنده تلاش نموده اسباب و علل عقب‌ماندگی ایران را در پویه تاریخ این کشور روشن سازد . تاکید نویسنده و کاوش او بیشتر به علل و عواملی معطوف است که ریشه در درون جامعه و کشور ایران داشته و دارد .در مقدمه و فصل اول، وضعیت اقلیمی ایران، مشکل کم‌آبی و شکل‌گیری نظام قبیلگی که نتیجه آن تخریب شهرنشینی است بررسی می‌شود و در فصل دوم ویژگی‌های جمعیتی و کیفیت تمرکز قدرت در طول تاریخ ایران ارزیابی می‌گردد .در فصل سوم هجوم قبایل صحرانشین آسیای مرکزی در یک دوره هشتصد ساله( تا ۲ه‌.ق) توصیف و تشریح شده و در فصل چهارم تاثیر این تهاجمات بر ساختارها و نهادهای اجتماعی در ایران بررسی شده است .نویسنده در فصل پنجم پس از تشریح نحوه پیدایش و خصوصیات عصر طلایی رونق علمی و عقل‌گرایی تمدن اسلامی، از علل و عوامل و نتایج افول و انحطاط عقل‌گرایی در ایران سخن به میان آورده است .فصل ششم به بررسی تاریخچه، چگونگی، عوامل و پی‌آمدهای تقابل شرق و غرب از قدیم‌الایام تا قرن حاضر اختصاص دارد .در بخش ضمایم، نقدها و دیدگاه‌های اظهار شده درباره این کتاب گردآمده است و صفحات پایانی به فهرست منابع و ماخذ اختصاص دارد .

دریافت مقدمه کتاب
حجم: 61 کیلوبایت

*چاپ بیست و پنجم این کتاب در سال ۴در ۴توسط انتشارات روزنه با قیمت ۴تومان منتشر شده است.

 

مطالب مرتبط:

معرفی و خلاصه کتاب: دیباچه‌ای بر جامعه شناسی ایران

معرفی، اصل و خلاصه کتاب: ایران بین دو انقلاب

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی