ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

محفل ۲۴ دانشجوی معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی دانشگاه امام صادق(ع). سعی می‌کنیم آن‌چه خودمان و دیگر دانشجوهای معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی به آن نیاز دارند را منتشر کنیم.
اگر شما هم اطلاعاتی برای انتشار دارید، با ما به اشتراک بگذارید.
منتظر انتقادها و پیشنهادهای شما هستیم.
دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۳۰ ب.ظ

معرفی کتاب: جامعه‌شناسیِ احزابِ سیاسی

این کتاب در شش بخش به قلم روبرت میخلز نوشته شده است. کلیت کتاب در مورد دمکراسی و لزوم سازمانی شدن دمکراسی‌ها در جامعه و علل و شرایط انتخاب رؤسای این سازمان‌ها به بحث می‌پردازد و اینکه لزوم انتخاب رئیس برای سازمان و بروکراسی موجود در سازمان‌ها معمولاً قدرت را به دست عده‌ای متنفذ می‌سپارد و این خود باعث می‌شود دمکراسی‌های سازمان‌یافته به سمت الیگاریشی کشیده شود و عملاً سازمان‌ها دموکرات به‌دست عده‌ای معدود اداره شود نویسنده تا آنجا پیش می‌رود که در نظریه «گردش نخبگان» پاره تو به دیده تردید می‌نگرد و در این‌باره می‌نویسد:
«نظریه گردش نخبگان پاره تو را باید با احتیاط پذیرفت؛ زیرا اغلب بیش از آنکه جانشینی صرف و ساده نخبگان صورت گیرد، اختلاط پیوسته صورت می‌گیرد که طی آن عناصر قدیمی، عناصر جدید را به خود جلب و جذب کرده و به خود شبیه می‌سازند، ضرورت یک گروه اجتماعی مسلط بی‌شک از زمان‌های بسیار دور که گمان‌شان هم نمی‌رود، مورد قبول بوده است»


در مقدمه این کتاب به قلم رند رمون می‌خوانیم:
«احزاب سیاسی با شروع دمکراسی سیاسی تولد یافتند و به عنوان ابزار ممتاز توسعه این نظام شناخته شدند و در اصل از الهامی عمیقاً دمکراتیک جان گرفتند ، و سرانجام  دمکراتیک ترین آنها یعنی احزاب سوسیالیست ها هم به ناچار به صورت سازمان‌های الیگاریشیک درآمدند. این است درس ناگوار تجربه»

فصل اول: در بخش اول این کتاب به رؤسا در سازمانهای دموکراتیک می‌پردازد و وی دموکراسی بدون سازمان را متصور نمی‌داند و هر طبقه‌ای که پرچم ادعای خاصی را بلند می‌کند و بر آن است تا مجموعه‌ای از جهان‌بینی و یا اندیشه‌ای را به تحقق برساند را محتاج به یک سازمان می‌داند تا آنجا که بیان می‌دارد:
«اصل سازماندهی باید به مثابه شرط اساسی مبارزه سیاسی توده ها تلقی شود»

زیرا عملاً امکان عملی و فنی حکومت مستقیم مردم وجود ندارد پس به ناچار باید سازمانی عمل نمود و سازمان هم محتاج به حضور رؤسا است و سه عامل تعیین کننده فنی و ادارای ، روانی و هوشی را به عنوان لازمه وجود رؤسا در سازمان‌ها می‌داند.

فصل دوم: کتاب به ویژگی سلطه‌گری رؤسا می‌پردازد.
فصل سوم: به اعمال قدرت و تأثیر روانی آن بر رؤسا می‌پردازد.
فصل چهارم: به تحلیل وضعیت اجتماعی رؤسا از دید نبرد طبقاتی و تأثیر قاطع آن بر بورژوازی در وسای برخاسته  از طبقه  بورژوازی و طبقه کارگر می پردازد .
فصل پنجم: به سازکارهای تحدید ضررت رؤسا می‌پردازد این سازکارها را از طریق همه‌پرسی و بازدارندگی از طریق سندیکایسم و آنارشیسم.
فصل ششم: این فصل را شاید بتوان در بردارنده اصلی‌ترین هدف نویسنده در تألیف این کتاب دانست و می‌توان گفت، تمام  فصل گذشته نوعی مقدمه برای نتیجه‌گیری در این فصل تلقی کرد در این فصل بعد از آن‌که در فصول گذشته به نیاز دموکراسی به سازمان و نیاز سازمان به رؤسا و ویژگی‌های رؤسا می‌پردازد و این نتیجه را می‌گیرد که همیشه دموکراسی به سمت الیگاریشی گرایش پیدا می‌کند و آن را به عنوان «قانون آهنین الیگاریشی» مطرح می‌کنند.

دریافت مقدمه کتاب
حجم: 211 کیلوبایت

*چاپ سوم این کتاب در سال ۹ در توسط نشر قومس با قیمت ۱,تومان منتشر شده است.

مطالب مرتبط:

معرفی کتاب: جامعه‌شناسی دولت

معرفی کتاب: نظریه جامعه‌شناسی در دوران معاصر

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی