ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

محفل ۲۴ دانشجوی معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی دانشگاه امام صادق(ع). سعی می‌کنیم آن‌چه خودمان و دیگر دانشجوهای معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی به آن نیاز دارند را منتشر کنیم.
اگر شما هم اطلاعاتی برای انتشار دارید، با ما به اشتراک بگذارید.
منتظر انتقادها و پیشنهادهای شما هستیم.

«نخستین دولت مستقل ایرانی بعد از ورود اعراب به ایران دولت طاهریان بود که به دست امیری ایرانی با نام «طاهر ذوالیمینین» تاسیس شد. پس از طاهریان، صفاریان نیز در سال ۲۹ هـ . ق دست به تشکیل حکومت مستقلی زدند. این دولت به دست یعقوب لیث صفاری، از عیاران و جوانمردان سیستان، تشکیل شد. تشکیل دولت‌های مستقل در قرن چهارم و نیمه‌ی اول قرن پنجم هجری نیز ادامه یافت. مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌ بودند از: سامانیان، آل بویه و غزنویان. بیش‌تر محققان از دوران مورد نظر با نام عصر طلایی تمدن اسلامی یاد می‌کنند. در این دوره علوم مختلف رواج یافت و تعداد دانشمندان و آثار علمی این دوره، نسبت به تمام دوره‌های بعدی بی‌نظیر است.

چهارمین شماره از مجموعه‌ی «داستان فکر ایرانی»، به شکل‌گیری اولین سلسله‌ی ایرانی تا تشکیل امپراتوری سلجوقی اختصاص یافته است. ایرانیان در دوره‌ی سلجوقی دوباره اوج می‌گیرند و فلیسوفانی چون فارابی و ابن سینا را پرورش می‌دهند. این دوره، دوره‌ی شکوفایی فلسفه، علم، ادبیات و کلام در سرزمین‌های پهناور اسلامی است که ایرانیان در آن نقش مهمی دارند.»

*چاپ اول این کتاب در سال در سط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

مطالب مرتبط:

معرفی و اصل کتاب: موانع تاریخی رشد سرمایه‌داری در ایران دوره قاجاریه

معرفی کتاب: سنت و مدرنیته؛ ریشه یابی علل ناکامی اصلاحات و نوسازی سیاسی در ایران عصر قاجار

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی