ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

محفل ۲۴ دانشجوی معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی دانشگاه امام صادق(ع). سعی می‌کنیم آن‌چه خودمان و دیگر دانشجوهای معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی به آن نیاز دارند را منتشر کنیم.
اگر شما هم اطلاعاتی برای انتشار دارید، با ما به اشتراک بگذارید.
منتظر انتقادها و پیشنهادهای شما هستیم.
سه شنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۰۰ ب.ظ

معرفی کتاب: مبانی اندیشه سیاسی اسلام

مبانی اندیشه سیاسی اسلام تالیف مرحوم آیت‌الله عباسعلی عمید زنجانی کتاب درسی برای دانشجویان علوم سیاسی تدوین شده است.

مولف در مقدمه نگاشته است: هر نوع مقوله فکری و عنصر اندیشه ای که به اسلام نسبت داده می‌شود باید مستند به متون معتبر اسلامی و با دلالتی واضح و توضیحی در وجه دلالت متون همراه باشد و اگر دست پژوهشگر به متون معتبر اسلامی نرسد باید از نظریه های معتبر صاحب نظریان عمده‌ای اتخاذ مستند شود که آنها بدون مراجعه و استنباط از متون اصلی و بستر اسلام سخنی به گزاف نمی‌گویند. به عبارت ساده تر کسانی می توانند اندیشه‌ای را به اسلام نسبت بدهند که یا خود اسلام شناس شخصی باشد و یا سخنشان به نظریه یک اسلام شناس محقق و معتبر مستند باشد.

مبانی اندیشه سیاسی از آنجا که به دو حوزه کلام و فقه مربوط می گردد با دو متدولوژی متفاوت کلامی و فقهی قابل بررسی و تحلیل است و ارتباط اندیشه سیاسی با حکومت و امامت آن را در حوزه مباحث کلامی قرار می‌دهد و نیز رابطه اندیشه سیاسی با ماهیت نظام سیاسی و حدود و اختیارات دولت در نظام اسلامی آن را به مباحث فقه مربوط می‌سازد.

اندیشه سیاسی اسلام به لحاظ قلمرو مباحث کلامی با کنکاش عقلی مورد بحث قرار می‌گیرد و چون سایر مباحث کلامی در توحید و معاد و امامت به جرگه مباحث فلسفی اسلامی می‌پیوندد و در حوزه فقهی با متد استنباط از متون قرآن و سنت مورد بررسی قرار می‌گیرد و در هر حوزه از تجربیات بشری نیز سود برده می‌شود.

بر این اساس بود که کتاب مبانی اندیشه سیاسی در دو بخش جداگانه ارائه گردیده بود و حوزه مباحث عقلی اندیشه سیاسی از حوزه نقلی اندیشه سیاسی اسلام تفکیک و هر کدام به طور مستقل مورد مطالعه قرار گرفته بود و در بخش اول آراء فلاسفه اسلام و در بخش دوم مباحث عمدتاً نقلی از آیات قرآن و متون احادیث اعم از نهج البلاغه و سایر متون معتبر اسلامی مورد استفاده قرار گرفته بود.

دریافت فهرست و پیشگفتار کتاب
حجم: 800 کیلوبایت

*چاپ نهم این کتاب در سال ۹ در توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با قیمت ,تومان منتشر شده است.

مطالب مرتبط:

معرفی کتاب: اندیشه سیاسی معتزله

معرفی کتاب: اندیشه سیاسی در اسلام معاصر


   

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی