ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

محفل ۲۴ دانشجوی معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی دانشگاه امام صادق(ع). سعی می‌کنیم آن‌چه خودمان و دیگر دانشجوهای معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی به آن نیاز دارند را منتشر کنیم.
اگر شما هم اطلاعاتی برای انتشار دارید، با ما به اشتراک بگذارید.
منتظر انتقادها و پیشنهادهای شما هستیم.
يكشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۳۰ ب.ظ

معرفی کتاب: نظریه‌های‌ فرهنگ‌ در قرن‌ بیستم‌

نظریه‌های‌ فرهنگ‌ در قرن‌ بیستم‌ به قلم دکتر بشیریه، مشتمل بر مقدمه مؤلف و هفت‏ گفتار و در آخر، فصلی با عنوان جمع‏‌بندی و نتیجه‏‌گیری است. نویسنده در مقدمه کتاب به ذکر تعاریف مختلفی از فرهنگ پرداخته و در نهایت دایره‏ تعریف و پژوهش خود از فرهنگ را به جلوه‏‌ها و فرآورده‏‌های فرهنگی مدرن‏ محدود کرده که به واسطه گسترش رسانه‏‌های همگانی و تجاری شدن‏ فرهنگ و فراغت در قرن بیستم بسط یافته‏‌اند.

وی نظریه‏‌های فرهنگ‏ توده‏‌ای مدرن را به هفت دسته(نظریه‏‌های مارکسیستی فرهنگ و فرهنگ‏ توده‏‌ای نظریه‌‏های محافظه‏‌کارانه،تجدیدنظرطلبی و مکتب اصالت فرهنگ‏ توده‏‌ای،نظریه‏‌های فرهنگی در ساخت‌‏گرایی و نشانه‏‌شناسی، نظریه‌‏های‏ فرهنگی در پسا ساخت‏‌گرایی و پسا مدرنیسم،نظریه‌‏های فرهنگ در فمینیسم‏ و مطالعه فرهنگی در کشورهای در حال توسعه) تقسیم کرده و در هریک‏ از این نظریات در صدد پاسخ دادن به این‌‏گونه سؤالات است:

1-آیا فرهنگ توده‏‌ای مدرن، پدیده‏‌ای خودجوش یعنی فرآورده طبیعی‏ تحولات عصر مدرن است و یا اینکه ساخته برخی گروه‌ها یا عوامل‏ اجتماعی است و به عنوان ابزاری برای رسیدن به هدف خاصی(مثلا کنترل اجتماعی) تدارک دیده شده است؟

2-آیا فرهنگ توده‏‌ای مدرن از پایین نشأت می‏‌گیرد و یا از بالا تحمیل‏ می‏‌شود؟

3-آیا فرهنگ توده‏‌ای مدرن نسبت به آنچه فرهنگ عمومی یا متعارف تلقی می‏‌شود،پست و منحط است و باید به وجود دو فرهنگ قائل‏ شد؟

4-آیا قطع‏‌نظر از منشأ، کار ویژه فرهنگ توده‏‌ای مدرن، تضمین تداوم‏ سلطه طبقات حاکم و نظام سرمایه‏‌داری است و خود این فرهنگ، شکلی از سلطه است؟ آیا این فرهنگ،حوزه مقاومتی در مقابل سلطه فرهنگی آن‏ طبقات به شمار می‏‌آید؟

5-فرهنگ توده‏‌ای مدرن به چه شیوه‌‏ای تولید و باز تولید می‏‌شود و چه‏ پیامدهایی برای زندگی فردی و جمعی به همراه می‏‌آورد؟

 
*این کتاب در سال ۷۹ در۱۶توسط انتشارات موسسه فرهنگی آینده منتشر شده است.

مطالب مرتبط:

خلاصه کتاب تاریخ اندیشه سیاسی قرن ۲۰

معرفی کتاب: اندیشه‌های سیاسی در قرن بیستم

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی