ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

محفل ۲۴ دانشجوی معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی دانشگاه امام صادق(ع). سعی می‌کنیم آن‌چه خودمان و دیگر دانشجوهای معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی به آن نیاز دارند را منتشر کنیم.
اگر شما هم اطلاعاتی برای انتشار دارید، با ما به اشتراک بگذارید.
منتظر انتقادها و پیشنهادهای شما هستیم.
دوشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۳۰ ب.ظ

کتاب تفسیر آیات‌سیاسی قرآن‌کریم

به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، کتاب تفسیر آیات‌سیاسی قرآن‌کریم آیت‌الله علم‌الهدی که شامل سلسله‌ دروس‌ تفسیر ایشان است را در این قسمت قرار دادیم. این کتاب بر اساس سرفصل‌های علوم‌سیاسی در دانشگاه تنظیم شده است و به عموم دانشجویان علی‌الخصوص دانشجویان علوم‌سیاسی توصیه می‌شود که این کتاب را مطالعه کنند. إن‌شاءالله که در این ماه مبارک، «ما۲۴نفرx» و دانشجویان دانشگاه‌ امام‌صادق(علیه‌السلام) را از دعای خیرتان محروم نکنید.

پیشگفتار

از مهمترین اموری که ذهن اندیشمندان مسلمان را در حوزه‌های مختلف علوم به خود مشغول ساخته است, تحقیق و پژوهش برای کشف نظر دین مبین اسلام پیرامون موضوعات و مسائل گوناگون است. آیات قرآن کریم که در بیان معروف رسول گرامی اسلام … یکی از دو امانت به جای مانده آن حضرت دانسته و تمسک به آن, راه نجات از گمراهی معرفی شده است، مهمترین منبع مورد رجوع, جهت کشف نظر شریعت اسلام پیرامون مسائل مختلف است.    

بررسی موضوعات گوناگون از منظر قرآن مجید به دو طریق می‌تواند صورت پذیرد: در شکل اول, آیات مرتبط با موضوع مورد نظر به ترتیب سُوَر مصحف شریف مورد بررسی قرار می‌گیرند، مثل این که در باب فضیلت علم و دانش, آیات مبارک مرتبط با این موضوع را از ابتدای سوره مبارکه فاتحه تا سوره ناس از نظر می‌گذرانیم. در روش دوم، ترتیب بحث از خارج آیات کریمه اتخاذ می‌گردد و بعد آیات مرتبط با ریز موضوعات مورد نظر بدون توجه به محل وقوع آن‌ها در قرآن، انتخاب و بررسی می‌شوند. نوع بررسی آیات سیاسی ـ اجتماعی قرآن و روش تفسیری ما در این نوشتار بر اساس شکل دوم است و سیر بحث, ترتیب انتخاب و گزینش آیات بر اساس بحث‌های علوم سیاسی است، زیرا آیات سیاسی ـ اجتماعی قرآن آیات منقّح و مشخصی نیستند تا بتوان بر اساس ترتیب سُوَر آن‌ها را بررسی کرد. گذشته از آن که آیات بسیاری وجود دارد که در نظر یک فرد یا جریان آیات سیاسی تلقی می‌شود و در اندیشه گروهی دیگر خیر...

این کتاب در هفت بخش تنظیم شده که عبارتند از:

بخش اول: حکومت و دولت از منظر قرآن

بخش دوم: مظاهر اجرایی حکومت از منظر قرآن

بخش سوم: عناصر حکومت و دولت از منظر قرآن

بخش چهارم: فرایند تحقق در زندگی اجتماعی از منظر قرآن

بخش پنجم: اهداف و کارویژه‌های دولت از منظر قرآن 

بخش ششم: رابطه دولت و مردم از منظر قرآن 

بخش هفتم: حوزه اختیارات دولت از منظر قرآن

دریافت کتاب
حجم: 50.4 مگابایت

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی