ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

محفل ۲۴ دانشجوی معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی دانشگاه امام صادق(ع). سعی می‌کنیم آن‌چه خودمان و دیگر دانشجوهای معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی به آن نیاز دارند را منتشر کنیم.
اگر شما هم اطلاعاتی برای انتشار دارید، با ما به اشتراک بگذارید.
منتظر انتقادها و پیشنهادهای شما هستیم.
يكشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۹:۳۰ ب.ظ

معرفی کتاب: اندیشه‎های سیاسی غرب در قرن بیستم

کتاب «اندیشه‌های سیاسی غرب در قرن بیستم» نوشته دکتر ملک یحیی صلاحی استاد دانشگاه اقتصاد و علوم‌سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، طی ده فصل مهمترین مکاتب و ایدئولوژیهای سیاسی قرن ۲ را مورد بررسی قرار می دهد. مقدمه این کتاب در ادامه مطلب قابل دریافت است.

نویسنده با توجه به دگرگونی و تحول اندیشه‌ها، به ارائه و تکامل تفکرات اندیشه‌های سیاسی در قرن بیستم می‌پردازد چرا که عقاید سیاسی زمانی شکوفا شدند که جوامع از سکون فکری رها شده و در نتیجه تحولات سیاسی نیز که نتیجه آن می باشد و در مجموع می‌توان گفت که اندیشه های سیاسی و تحولات سیاسی–اجتماعی، بر یکدیگر تأثیرگذارند.

مؤلف کتاب در طرح مسأله خود بر این باور است که انسان در اجتماع تکامل یافته و به غایت رسیده و انسانیت او ظاهر می شود.
اندیشه های سیاسی به عنوان بخشی از فلسفه سیاسی که با واقعیات متحول و دگرگون می شود، ضمن بررسی مشکلات جامعه، سعی در پیدا کردن راه حل مشکلات موجود دارند و به دنبال پیدا کردن حقیقت هستند.

در همین زمینه ایدئولوژی‌ها ومکاتب سیاسی چون لیبرالیسم، امپریالیسم، نظریه نخبگان فاشیسم، اندیشه چپ و کمونیسم، مکتب فرانکفورت و اندیشه انتقادی و آنارشیسم طرح و بررسی می شوند. همواره طی تاریخ اندیشه سیاسی بحث قدرت و نحوه ساماندهی بر اساس آن نکته مرکزی اندیشه‌های سیاسی بوده است. اینکه حکومت در دست یک شخص، جمعی یا همه مردم باشد و چگونه این قدرت و با چه اهدافی می بایست اعمال شود، همواره مد نظر فیلسوفان و اندیشمندان سیاسی قرار داشته است.

اندیشه‌های سیاسی در قرن ۲نیز به دنبال تحقیق و بررسی همین حکومت های فردی، جمعی یا مردمی است. البته بین فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی یک تفاوت اساسی وجود دارد و آن اینکه فلسفه بیشتر به دنبال حقیقتی دائمی و مطلق می‌باشد. در حالیکه اندیشه سیاسی ضمن بررسی مشکلات جامعه، برای یافتن راه حل مشکلات موجود تلاش نمی کند. به همین جهت فلسفه از ثبات بیشتری برخوردار است ولی اندیشه سیاسی متناسب با واقعیات دچار تحول و دگرگونی شده است.

دریافت مقدمه کتاب
حجم: 86.2 کیلوبایت

*چاپ پنجم این کتاب در سال در ۲۶توسط نشر قومس با قیمت ۴,تومان منتشر شده است.

 

مطالب مرتبط:

معرفی کتاب: اندیشه‌های سیاسی در قرن بیستم

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی