ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

محفل ۲۴ دانشجوی معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی دانشگاه امام صادق(ع). سعی می‌کنیم آن‌چه خودمان و دیگر دانشجوهای معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی به آن نیاز دارند را منتشر کنیم.
اگر شما هم اطلاعاتی برای انتشار دارید، با ما به اشتراک بگذارید.
منتظر انتقادها و پیشنهادهای شما هستیم.
سه شنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۴، ۰۲:۲۳ ب.ظ

معرفی کتاب: نظام سیاسی و دولت در اسلام

این کتاب توسط دکتر فیرحی، توسط انتشارات سمت با همکاری مؤسسه آموزش عالی باقرالعلوم(علیه‌السلام) برای دانشجویان رشته علوم سیاسی و فقه سیاسی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به عنوان منبع اصلی درس «نظام سیاسی و دولت در اسلام» به ارزش  واحد تدوین شده است. چکیده و خلاصه این کتاب را می توانید در ادامه مطلب مشاهده کنید.

                                                       

چکیده‌ کتاب:

دولت در جامعه اسلامی، همانند دیگر جوامع بشری، نه تنها بیانگر وجود مجموعه‌ای از نهادهاست، بلکه حاکی از وجود نگرشها و شیوه‌های خاصی از اعمال و رفتار است که منحصراً مدنیت اسلامی خوانده شده،‌ در واقع جزیی از تمدن اسلامی محسوب می‌شود. هدف اساسی نوشته حاضر، بررسی چهارچوب منطقی و نظام‌وار هر یک از نظریه‌های نظام سیاسی در اسلام از یک سو، و شیوه استناد این نظریه‌ها به ادله‌ای از قرآن و سنت، و نیز اجماع و عقل از سوی دیگر است. در این کتاب سه گونه کلان از نطریه‌های نظام سیاسی شیعه، اهل سنت و خوارج طرح شده و کوشش شده است هر یک از سه گونه نظریه‌ها به دوران قدیم و جدید تقسیم شود. بدین‌سان، ضمن توضیح ویژگیهای عمومی مهم‌ترین نظریه‌های شش‌گانه در تفکر اسلامی، تلاش شده است مناسبات درونی این نظریه‌ها، تأثیر آنها بر یکدیگر و تأثر آنها از یکدیگر در درون تفکر اسلامی، و نیز تأثیرات برخی جریانهای بزرگ فکری و خارج از تمدن اسلامی، از جمله تجدد غربی، در سیمای عمومی نظریه‌های نظام سیاسی در اسلام ارزیابی شود. بخش مستقلی نیز به نظریه‌های نظام سیاسی در جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافته است. بخش پایانی کتاب شامل منابع فارسی و لاتین است.


 

فهرست:

مقدمه: درآمدی بر نظریه‌های نظام سیاسی در اسلام
پی‌نوشتهای مقدمه
بخش اول: چهارچوب نظری
    فصل اول: مفهوم نظام سیاسی و دولت؛ قلمرو مطالعه
    فصل دوم: سیمای عمومی نظام سیاسی و دولت در اسلام
    فصل سوم: تحولات نظریه‌های نظام سیاسی در اسلام
بخش دوم: نظریه‌های نظام سیاسی اهل سنّت
    فصل چهارم:مختصات عمومی خلافت اسلامی
    فصل پنجم: نظام سیاسی قدیم اهل سنّت
    فصل ششم: نظریه‌های خلافت جدید
بخش سوم: نظریه‌های نظام سیاسی شیعه
    فصل هفتم: مختصات عمومی امامت شیعه
    فصل هشتم: شیعه و نظام سیاسی مشروطه
    فصل نهم: شیعه و نظام جمهوری اسلامی
منابع و مآخذ

 

*این کتاب در ۳۳۲ صفحه و با قیمت ۹۰۰۰ تومان در چاپ یازدهم روانه بازار شده است. این کتاب برگزیده سیزدهمین دوره کتاب برتر دانشگاهی، بوده و رتبه اول ششمین جشنواره پژوهشگران برتر حوزه دین و فرهنگ، را در سال ۱۳۸۳کسب کرده است.

 

دریافت مقدمه کتاب نظام سیاسی و دولت در اسلام
حجم: 81.9 کیلوبایت

توضیحات: برگرفته شده از تارنمای سمت


 

داود فیرحی کیست؟

داود فیرحی متولد سال ۱۳۴۳ در زنجان است. او مقدمات علوم حوزوی را در سال ۱۳۶۰ در مدرسه‌ی علمیه‌ی حضرت ولی‌عصر (عج) زنجان آغاز کرد و در سال ۱۳۸۰ در سطح و خارج فقه و اصول در حوزه‌ی علمیه‌ی قم به پایان رساند. در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد علوم سیاسی به ترتیب در سال‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۷۳ از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۳۷۸ موفق به دریافت دکتری علوم سیاسی از همان دانشگاه شد. وی از سال ۱۳۷۸ تاکنون عضو هیئت علمی و دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران است.

 

مطالب مرتبط:

معرفی کتاب: قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی