ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

محفل ۲۴ دانشجوی معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی دانشگاه امام صادق(ع). سعی می‌کنیم آن‌چه خودمان و دیگر دانشجوهای معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی به آن نیاز دارند را منتشر کنیم.
اگر شما هم اطلاعاتی برای انتشار دارید، با ما به اشتراک بگذارید.
منتظر انتقادها و پیشنهادهای شما هستیم.
دوشنبه, ۷ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۲۶ ب.ظ

معرفی و خلاصه کتاب سقیفه علامه عسکری

یکی از منابع درس سیره معصومین(علیهم السلام) کتاب سقیفه است. در این قسمت می خواهیم به معرفی اجمالی کتاب و ارائه اصل و خلاصه آن بپردازیم.

                                          

 

سقیفه، بررسی نحوه شکل گیری حکومت پس از رحلت پیامبرصلی الله علیه و آله
بر اساس این کتاب، سقیفه در یک روز و با طراحی یک نفر برای خلافت خلاصه نمی شود؛ بلکه سقیفه، آغاز بروز و ظهور اجرای نقشه ای حساب شده است که طی آن افرادی معین از قریش می بایست یکی پس از دیگری، زمام حکومت را به دست گیرند تا آن را، پیوسته، از اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله ـ که بنا به نص ایشان، جانشینان بر حق پیامبر صلی الله علیه و آله بودند ـ دور دارند و نهایتا آن را به بنی امیه بسپارند. این نقشه اجرا شد، لکن با قتل عثمان و خلافت امیر المؤمنین علیه السلام، ناتمام ماند...

این تحلیل، که بر مبنای منابع درجه اول مکتب خلفاست، در نوع خود بی نظیر است؛ مطالب پراکنده و ناتمام و بعضا نادرست گذشتگان و معاصران را، درباره سقیفه، منظم و کامل ساخته و تصحیح می کند و برای فهم بهتر تاریخ اسلام، از زمان رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله تاکنون، بسیار روشنی بخش و هدایتگر است.

کتاب سقیفه، بررسی نحوه شکل گیری حکومت پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله به قلم علامه سید مرتضی عسکری و به کوشش مهدی دشتی  به همت انتشارات علامه عسکری با همکاری دانشکده اصول الدین منتشر شده است.

 
 
دریافت کتاب سقیفه
حجم: 3.3 مگابایت
 

*خلاصه کتاب به صورت موردی از نکات مهم متن استخراج شده و نیازمند مطالعه کتاب برای فهم کامل مطلب است.

دریافت خلاصه کتاب سقیفه
حجم: 360 کیلوبایت
 

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی