ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

محفل ۲۴ دانشجوی معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی دانشگاه امام صادق(ع). سعی می‌کنیم آن‌چه خودمان و دیگر دانشجوهای معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی به آن نیاز دارند را منتشر کنیم.
اگر شما هم اطلاعاتی برای انتشار دارید، با ما به اشتراک بگذارید.
منتظر انتقادها و پیشنهادهای شما هستیم.
دکتر گوهری در مصاحبه با فرهنگ نیوز:
امریکا با جمهوری اسلامی ایران مشکل هویتی و اساسی داشته لذا برای مهار جمهوری اسلامی به هر اقدامی مبادرت خواهد کرد.
 

به گزارش سرویس سیاست خارجی فرهنگ نیوز، در طول مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 بارها شاهد سنگ اندازی طرف غربی برای گرفتن امتیازات بیشتر از ایران بوده ایم. در توافقات صورت گرفته در چند مرحله از مذاکرات تیم سیاست خارجی دولت یازدهم، محدودیت های بسیاری نصیب برنامه هسته ای ایران شده و در صورت امضاء توافق نهایی،  ایران تحت سخت گیرانه ترین بازرسی های هسته ای در طول تاریخ قرار خواهد گرفت. اما در طرف مقابل و در حین مذاکرات هسته ای، آمریکا و کشورهای غربی همواره ایران را تهدید نظامی می کنند و حتی علی رغم توافقات ژنو، تحریم های جدیدی را نیز علیه تهران، اجراء می کنند. 

در تازه ترین اقدام، سنای آمریکا طرحی را تصویب کرده که به موجب آن هر توافقی که دولت آمریکا با ایران به سرانجام برساند، باید مورد بازبینی و نظارت کنگره قرار گیرد. در همین رابطه خبرنگار فرهنگ نیوز با دکتر ابوذر گوهری عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) مصاحبه ای را انجام داده است تا به ابعاد و تاثیرات طرح سنا بپردازد.

دکتر گوهری، با اشاره به اختیارات کنگره و تقابل اوباما و سنا گفت: کنگره امریکا بر اساس قانون اساسی این کشور، حق تصویب معاهدات بین‌المللی را دارد و در موردتوافق احتمالی هسته‌ای با ایران نیز این حق را برای خود قائل است. بااین‌حال تفسیر دولت اوباما انست که این توافق احتمالی، از جنس معاهده نیست که نیازمند به تصویب سنا داشته باشد بلکه توافقی غیر الزام‌آور برای امریکا (!) است. 

این استاد دانشگاه درباره تاثیر طرح سنا بر آینده مذاکرات هسته ای عنوان داشت: تصویب قانون مذکور که بارأی بالا در سنا صورت گرفته به‌نوعی عقب‌نشینی اوباما و مصالحه با کنگره این کشور در مورد حقی بود که اساساً برای سنا محفوظ بود. این قانون حداقل باعث می‌شود در صورت حصول به توافق احتمالی هسته‌ای با ایران کنگره امریکا حداقل یک ماه برای بررسی توافق نهایی اجرای توافق را تعلیق نماید. در صورت تائید کنگره پس از بررسی این توافق قابلیت اجرا خواهد داشت. نکته مهم انست که تصویب این قانون باعث می‌شود که کنگره حق وتوی کاملی برای جلوگیری از توافق هسته‌ای داشته باشد و اگر توافق نهایی در کنگره تصویب نشود، اوباما از حق تعلیق خود در مورد قوانین تحریمی کنگره این کشور برخوردار نخواهد بود این امر به معنای عدم انجام تعهدات از جانب امریکاست و طبعاً این مسئله منجر به شکست توافق احتمالی خواهد شد. لذا این قانون می‌تواند درنهایت اجرای توافق احتمالی را با شکست مواجه نماید. 
 
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) و کارشناس امور بین الملل در ادامه پیرامون احتمال وتوی مصوبه کنگره افزود: طبق گفته اوباما و مصالحه صورت گرفته شکل فعلی مصوبه سنا توسط اوباما وتو نخواهد شد. درواقع کاخ سفید و کنگره در مورد مهار جمهوری اسلامی اختلافی ندارند و با مطرح کردن مسائلی ازاین‌دست به دنبال کسب امتیازات بیشتر در مذاکره هستند. باید توجه کرد دولت امریکا نیازی بیشتر از ما به توافق دارد و برای تحقق این توافق، خود باید هزینه‌های داخلی این امر را متقبل شود نه اینکه با فرافکنی به دنبال امتیاز گیری بیشتر از ایران باشد.
 
دکتر گوهری درباره طرح موضوعاتی توسط مقامات دولتی مبنی بر تهدیدات نظامی ایران و همچنین سپر دفاع موشکی در خلیج‌فارس  در حین مذاکرات حساس هسته‌ای یادآور شد: امریکا با جمهوری اسلامی ایران مشکل هویتی و اساسی داشته و مسائلی نظیر برنامه هسته‌ای و اتهامات حقوق بشری و غیره کاملاً‌ بهانه است. لذا برای مهار جمهوری اسلامی به هر اقدامی مبادرت خواهد کرد حتی اگر این مسئله از طریق رسیدن به توافق با ایران در برخی موضوعات باشد. لذا از رقیبی استراتژیک مانند امریکا، طرح این مسائل امری دور از ذهن نیست. ماهیت دشمنی این دولت بر تهدید و مهار ایران استوار است. این تهدیدات نشان می‌دهد که آمریکا که در منطقه در موضع ضعف قرار دارد همچنان مذاکره را امری ابزاری می‌داند.

وی در پایان در زمینه تاثیر  نتیجه مذاکرات هسته‌ای  بر انتخابات 2016 آمریکا خاطرنشان ساخت: قطعاً موضوع ایران از مسائل داغ مباحثات و مناظرات انتخاباتی نامزدهای دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات امریکا خواهد بود. درصورتی‌که اوبامای دمکرات بتواند با ایران به توافق برسد قطعاً این حزب به‌عنوان برگی برنده از این مسئله یاد خواهد کرد و تأکید می‌کند که توانسته است بدون توسل به جنگ – که البته از این توان برخوردار نیست- ایران را مجاب به پذیرش مسائلی نماید که برنامه هسته‌ای خود را به عقب برگرداند. و در مقابل در صورت شکست مذاکرات و عدم حصول به توافق نهایی حزب جمهوری‌خواه با طرح مسائلی نظیر عدم امکان حصول به نتیجه با ایران از طریق مسائل دیپلماتیک شعارهای جنگ‌طلبانه و تهدید‌آمیزی را طرح کرده و تلاش می‌کنند رقیب دمکرات را در منظر افکار عمومی ضعیف و شکست‌خورده نشان دهند. به‌هرحال مسئله ایران قطعاً در انتخابات نقش تعیین‌کننده اصلی ندارد ولی می‌تواند به هرکدام از دو حزب ابزار حمله به‌طرف مقابل را هدیه دهد.

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی